Strona: Laboratorium Naukowo-Badawcze Silników Spalinowych / Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Laboratorium Naukowo-Badawcze Silników Spalinowych

Laboratorium Silników Spalinowych zostało oddane do użytku w 2001r. Posiada cztery stanowiska do hamowania silników wyposażone m.in. w hamulce wodne firmy firmy Schenck oraz hamulec elektryczny DYNAS firmy SCHENCK do badań dynamicznych silników o mocy do 220 kW. Ponadto na wyposażeniu Laboratorium znajduje się:
  • aparatura badawcza umożliwiająca pomiar zawartości NOx, CO, HC w spalinach firmy Pierburg-AVL,
  • urządzenie do pomiaru cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych PTP2000 firmy Pierburg-AVL,
  • system do pomiaru przepływu mediów w silnikach spalinowych w skład którego wchodzą:
    • miernica zużycia paliwa 735S firmy AVL,
    • przepływomierze z czujnikami Coriolisa do pomiaru zużycia paliwa gazowego CNG i LPG firmy Micro-Motion z oprogramowaniem Prolink II,
    • przepływomierz do pomiaru masy zasysanego powietrza Sensyflow P-Tube firmy ABB,
  • system do badań wizualizacyjnych procesów silnika spalinowego Visioscope firmy AVL,
  • system do indykowania silnika i aparatury wtryskowej Indimodul 621 firmy AVL.
Laboratorium jest wyposażone w system nawiewno-wywiewny oraz chłodzący zapewniające stabilne warunki pracy badanych silników. W obiekcie znajduje się również Laboratorium Materiałów Eksploatacyjnych, w którym możliwe jest badanie podstawowych parametrów paliw, środków smarnych oraz innych płynów eksploatacyjnych pojazdów samochodowych.